Spændende at betræde ukendt digital grund

5. december 2017

I august fik vi et flot sponsorat af Synoptik-Fonden til at kunne føre et augmented reality-projekt ud i livet. Augmented reality er det nyeste skud på den digitale træstamme, og det er enormt spændende at prøve veje, som ikke mange andre har prøvet før.

Vores app kommer i første omgang til at have tre typer af synsnedsættelser, som ældre typisk kan komme til at opleve i løbet af deres liv: aldersrelateret macula degeneration, grå og grøn stær.

Et projekt, der rykker til de digitale grænser, som en augmented reality-app gør, er ikke altid lige til. Vores projekt er ikke en undtagelse. Drømmen er at have en færdig app, der kan simulere alle typer af synsnedsættelser, men her er den tekniske udvikling ikke helt klar endnu.

 Ballast udvikler den nye digitale synssimulation

Ballast udvikler den nye digitale synssimulation

Det, appen skal kunne, som skiller sig ud i forhold til andre augmented reality-apps, er at kunne skabe et realistisk filter ovenpå virkeligheden, som skal spille sammen med brugerens øjne. Udviklingen var før vores projekt nået til det punkt, hvor man kunne skabe et skabt filter ovenpå det, som kameraet kan opfange. Som for eksempel blomster, der vokser op ad jorden eller tegneseriefigurer, der danser. I stedet skal vi lægge et realistisk synsfilter ovenpå det, man normalt kan se, og det er uprøvet jord.

Men allerede nu har arbejdet med at udvikle app’en rykket til grænserne for, hvad augmented reality kan. Første udfordring var at få den rette 3D-følelse, når man tager den digitale brille på. De fleste augmented reality-briller er i virkeligheden udviklet til virtual reality, som er en fantasiverden, der er udviklet fra bunden. Og her lå den første udfordring: brillerne havde kun det kamera, som smartphonen har, og det betyder, at sådan en brille kun kan se verden i 2D.

2D fungerer ikke til den type augmented reality vi arbejder med, da det ikke giver brugeren nogen som helst fornemmelse for, hvor tæt på ting er - og det giver usikkerhed og spiller ikke sammen med brugerens øjne. Derfor var vi nødt til - i samarbejde med Serious Games Interactive - at retænke det hardware, vi skulle bruge. Vi fandt frem til en brille, som havde ekstra kameraer, og dermed kan give den 3D-dybde, som var nødvendig. Så kunne udviklingen af softwaren for alvor begynde - og testes.

Brug af augmented reality i undervisning

Et andet interessant aspekt af vores projekt er, hvordan augmented reality fungerer i uddannelsessammenhænge. Vi har lavet et samarbejde med de ergoterapeut-, fysioterapeut-, radiograf- og sygeplejerskestuderende på Professionshøjskolen Metropol og de optometristuderende på Københavns Erhvervsakademi. Metropols studerende giver værdifulde inputs omkring, hvordan appen kan bruges i læringssammenhænge og i forbindelse med deres faglige områder. Og de optometristuderende byder ind med deres skarpe viden omkring de forskellige synsnedsættelser og hvordan de opleves.

De studerende fra Metropol og KEA er nøglen til, at indholdet bliver så præcist som muligt. Derudover får vi allerede nu en fornemmelse af, hvordan augmented reality er et stærkt værktøj i undervisningssammenhænge. Det er interessant at forme et læringsredskab, som kan bruges på for eksempel disse to uddannelsesinstitutioner - og gerne flere.

Det er i hvert fald meget spændende at være med til at udforske denne nye, fagre digitale verden.